Det er særlig økning i tyveri fra bil og hotell, samt lommetyveri og ran.
Mange aldri anmeldt
I juni og juli fikk Fremtind meldt inn 2700 tyverisaker, i tillegg til 38 ran og overfall. Det er over 500 flere saker enn tilsvarende periode i fjor. Mange lommetyverier skjer uten at kunden legger merke til det. Først når hen skal finne frem lommebok eller brillene i vesken, oppdages tyveriet.
– Blir du frastjålet noe, er vårt klare råd at du anmelder det med en gang – også når du er utenlands, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
– Har du blitt utsatt for tyveri på et hotell eller en restaurant, bør du også melde fra til de ansatte der og sørge for å få en bekreftelse fra dem på innmeldingen, råder hun.
En stor andel av disse tyverisakene blir aldri anmeldt til politiet, ifølge tall fra Fremtind.
Mange «unnskyldinger»
Det er enkelte unnskyldninger som går igjen for hvorfor de ikke anmelder.
– Noen oppgir at de ikke vet hva som har skjedd, og dermed synes de det er vanskelig å anmelde saken. Andre tror faktisk at kontakten med politiet vil påvirke deres vandelsattest sier Hofstad-Nielsen.
– Det er naturligvis ikke tilfelle. Dersom vi skal få bukt med tyveri, er det viktig at politiet får oversikt over hvordan og hvor tyvene opererer, avslutter skadeforebyggeren.
Av grunner for ikke å anmelde er at du ikke vet hvem tyven er eller hva som har skjedd. Språkbarrierer kan også være en utfordring.
Av andre forklaringer er at man er på vei vei og ikke rekker å gjøre det, og at de dermed kan anmelde det hjemme i stedet for i utlandet.
Alle tyverier kan uansett hva som har skjedd anmeldes på politiets nettsider. ©