Forsikringsselskapene merker allerede en gryende pågang av ferierende nordmenn, som har støtt på utfordringer underveis på reisen, blant annet som følge av flystreik og bemannings-problemer.
Kontakt flyselskapet
– Mange misforstår hvor de skal henvende seg for å få erstatning, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank1 og DNB, i en pressemelding.
Mange reiseklare nordmenn kan bli berørt av forsinkelser og kanselleringer ved flere europeiske flyplasser denne sommeren, og Fremtind merker en økning i henvendelser fra kundene.
– Mange kontakter oss for erstatning, men reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer, understreker Hofstad-Nielsen.
– Du må kontakte flyselskapet om streiken gjør at flyet ditt blir innstilt, sier hun.
Ta vare på bilag
Mange skal ut å fly på samme tid i sommer, og da er det fare for ekstra lange køer i både sikkerhets- og passkontrollen. Skulle du være så uheldig å miste flyet på grunn av for sent oppmøte, er ikke det tilstrekkelig grunn for å få erstatning.
– Er du selv skyld i å miste flyet, er du dessverre ikke dekket av reiseforsikringen. Da anbefaler vi å sjekke med flyselskapet eller reisearrangøren, forklarer Hofstad-Nielsen.
Hvis det derimot er transporten til flyplassen som er forsinket, anbefaler skadeforebyggeren at du kontakter fly-, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk flyet.
– Medfører forsinkelsen merutgifter for å innhente fastlagt reiserute, kan vi dekke det du ikke får erstattet fra flyselskapet/transportselskapet, tipser skadeforebyggeren.
Da er det viktig å ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport. ©