I Europa skjer det mye spennende på togfronten. Flere land hekter seg på nettverket av linjer som går på kryss og tvers på kontinentet.
Mange hensyn
Det nye nattoget til Tsjekkia fra Brussel i Belgia som forbinder fire hovedsider er net ytt tilbud i rekken av nye muligheter for stadig flere som ønsker å reise skinnelangs.
LES MER: Forbinder fire hovedsteder med nattog!
Det er den britiske nyhetstjenesten The Telegraph som tatt en titt på Europas 15 største togland og vurdert deres regionale tognettverk (unntatt luksustog) etter en rekke kriterier.
Kriteriene inkluderte størrelsen på landenes jernbanenettverk, punktligheten, antall tilgjengelige sovekupeer, kvaliteten på stasjonene, kostnadene og naturen togene går gjennom.
For å vurdere kostnadene ble data fra EU-byrået Eurostat lagt til grunn. Her ble det blant annet tatt hensyn til regionale forskjeller.
Tsjekkia overrasker
De høye kostnadene for togreiser i Norge ble for eksempel oppveid av landets høye lønninger, og Spania scorte høyt for sine høyhastighetstog fra Madrid til Barcelona.
Hvert land ble vurdert ut av mulige seksti poeng, ti for hver kategori.
Østerrike gikk til topps i rangeringen med totalt 43 poeng, og scoret høyest for punktlighet så vel som den naturskjønne kvaliteten på reiser og størrelsen på jernbanenettet. Frankrike ble rangert som nummer to. Her scorte landet høyt for sine vakre jernbanestasjoner.
Den store overraskelsen for mange var trolig Tsjekkia, som havnet på tredjeplass rett bak Østerrike og Frankrike, med totalt 40 poeng av 60 mulige.
Landet fikk maksimalt antall poeng for størrelsen på jernbanenettet, og rangerte også høyt for naturskjønne reiser og punktlighet .
Som en katedral
– Tsjekkia har den nest høyeste tettheten av jernbane i verden (etter Sveits). Mer enn en tredjedel er elektrifisert, men det er ingen høyhastighetslinjer, skriver The Telegraph i sin vurdering.
Når forbereder Tsjekkia byggingen av landets første høyhastighetslinje noensinne, som vil øke mulighetene for rask transport gjennom landet ytterligere.
Gode forbindelser fra Praha til spennende byer som Dresden og Berlin, Wien og Bratislava er også verdt å få med seg for den som vil utforske denne delen av Europa ytterligere.
Tsjekkia scoret også høyt for lave kostnader, som i stor grad skyldes landets lave gjennomsnitts-lønninger sammenlignet med naboene i Vest-Europa. Landet fikk også høy score for kvaliteten på stasjonene.
– Prahas sentralbanestasjon er som en katedral, og stasjonene i Brno og Pilsen er like imponerende, skriver The Telegraph blant annet.
Norge med sitt relativt lille nettverk havnet på en 13. plass på listen. Tross høye priser og kapasitetsproblemer på enkelte linjer scorer Norge høyt for sine «sceniske kvaliteter». ©