Nylig tok den sørafrikanske nyvinningen LIFT Airline til vingene for første gang. Selskapet legger opp til en til dels betydelig innenriks-operasjon i forkant av sommeren (under vår vinter).

Kjøpers marked

Pacifika Air er en annen aktør, som håper å kunne lansere flyvninger mellom byene Wellington og Christchurch på New Zealand til Cook-øyene i Stillehavet. Det skjer i forbindelse med opprettelsen av en reiseboble mellom de destinasjonene.

En tredje nykommer er norske Flyr, som har annonsert et «helt nytt og banebrytende lavpriskonsept». Selskapet skal betjene norske innenriks reisemål, samt utvalgte utenlandske destinasjoner.

Les mer om det HER!

LIFT: Et nytt flyselskap som posisjonerer seg i det sørafrikanske innenriksmarkedet.

Flyer er møtt med betydelig skepsis. Norwegian sliter med å holde seg i live, og SAS går på den ene smellen etter den andre. I dette vakuumet har ungarske Wizz Air kommet inn og skal klore seg fast i et av Europas mest utviklede og lukrative innenriks flymarkeder.

– Vi har solid økonomi, og har en ambisjon om rask vekst i Europa, sa flyselskapets representant under en pressekonferanse nylig.

Med en tidshorisont på fem år på å bygge seg opp i Norge bør dette skremme vannet av konkurrentene. For bakom skyene lurer også Europas største lavprisaktør. Ryanair har ikke i rene ord sagt at de kommer til å konkurrere i det norske innenriks-markedet, men utelukker det heller ikke.

Det vil uansett være en forretningsmessig unnlatelsessynd ikke å vurdere det, særlig om Wizz Air får fotfeste, og Norwegian må kaste inn håndkleet.

Flyer satser på det de kaller et «veldig sofistikert og integrert digitalt system», som om flyparken egentlig ikke er det viktigste i denne ligningen. En sømløs og enkel bestillings-prosess er viktig, men det er flyene og deres beskaffenhet som til syvende og sist blir avgjørende for om de i det hele tatt kommer i lufta.

I dag er det kjøpers marked, og klarer du deg med noe eldre maskiner er det enda billigere. Disse faktorene taler til Flyers fordel.

Får en tøff start

Muligheten av å kunne starte fra scratch sammenlignet med de etablerte flyselskapene mener påtroppende administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid gir Flyr ytterligere en konkurransefordel.

– Å skulle investere i nye, oppdaterte teknologiske systemer er en enorm utfordring for de etablerte flyselskapene. Det skaper muligheter for oss, mener hun.

NORSK SATSING: Kommer Flyr i lufta? Om seks måneder vet vi mer.

Erik Braathen tror at flylandskapet vil se helt annerledes ut om seks måneder, når Flyr etter planen skal på vingene og Corona-pandemien forhåpentligvis begynner å ebbe ut. Mannen som fronter satsingen, og som i kraft av etternavnet bærer en betydelig pondus til prosjektet, virker uberørt av den blandete mottakelsen prosjektet har fått. Og det faktum at Flyr fikk blankt nei fra myndighetene om statlig støtte.

– Hvordan passasjer-trafikken utvikler seg fremover er uklart, men vi starter ut relativt beskjedent. Deretter skalerer vi gradvis opp de neste to-tre årene, sier han til CNN.

Det er den lokale trafikken – innenriks i Norge og mellom de europeiske landene – som først kommer i gang. Der er lavprisselskapene spesielt godt posisjonert. 

– De kan bli vinnerne etter Corona fordi de kan sette inn betydelig kapasitet fort, og tilby ekstremt lave billettpriser for å stimulere markedet til å reise, sier luftfarts-ekspert Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

– Lav kostnadsbase og betydelige finansielle ressurser muliggjør dette, mener han.

Nye Flyr mener han er noe annet. Det er et nytt flyselskap som skal vinne markedets gunst, spesielt i konkurranse med Norwegian.

– De vil få en tøff start som krever betydelige finansiell styrke. Skal Flyr komme i luften må selskapet hente et sted mellom halvannen og to milliarder kroner i markedet. Vi får se om det har troen på hva Erik Braathen og den tidligere Norwegian-ledelse kan få til, sier han til Way2Go.

Mange vil ha boikott

At Wizz Air så raskt har «satt seg» i det norske innenriks-markedet var nok ikke en del av Flyrs opprinnelige forretningsplan. Samtidig virker ikke alt like enkelt for det ungarske selskapet, som har møtt til dels betydelig motstand fra flere hold. I en fersk spørreundersøkelse svarer da også bare ni prosent av de spurte at de er ganske eller svært positive til å fly med det ungarske lavprisselskapet Wizz Air.

I undersøkelsen gjennomført av Opinion på oppdrag for Fri Fagbevegelse bekrefter hele 63 prosent at de er svært eller ganske negative til å fly med Wizz Air, skriver bladet Fri Fagbevegelse.

Spørreundersøkelsen viser at kvinner er mer negative til å reise med selskapet enn menn, og at de eldre er mer skeptiske enn de yngre.

De som bor i Nord-Norge, er mer skeptiske enn de som bor på Østlandet.

Siden selskapet i oktober lanserte planene om å begynne innenriksflyginger i Norge, og startet med flygingene måneden etter, har selskapet fått kritikk blant annet for arbeidsforholdene til selskapets ansatte. Statsminister Erna Solberg er blant dem som har stilt seg bak en boikott av selskapet.

Også flere fagforeninger har oppfordret til boikott av det omdiskuterte selskapet, som har fått rykte på seg som fagforeningsknuser etter at de sa opp ansatte som fagorganiserte seg.

Selv er Wizz Air overrasket over mottakelsen de har fått i Norge, men har tidligere sagt at det ikke har noe betydning for satsingen i Norge. 

For til syvende og sist – er prisen lav nok – viser det seg ofte at selv den største skeptikeren likevel går for den beste prisen. ©