Hjemturen fra Malaysia har vært anslått til å koste to millioner kroner – en ikke en urimelig pris om vi skal tro skadesjef Petter Lassen i Frende Forsikring.

– Vi har betalt det samme for å få kunder hjem fra Asia, sier han.

70 hjemtransorter

I 2023 betalte norske forsikringsselskaper ut mer enn 1,16 milliarder kroner for skader under posten reisesykdom, ifølge en pressemelding fra Frende. Det er mer enn i 2019, altså det siste normale reiseåret før pandemien.

– Vi har hatt flere tilfeller der utgiftene har kommet opp i både halvannen og to millioner kroner, sier han.

Landets største forsikringsselskap Gjensidige måtte ut med over 400 millioner kroner i erstatning etter skader på reise. Den dyreste enkeltsaken kostet nærmere tre millioner kroner.

– Det viser hvor avgjørende det kan være å ha reiseforsikringen i orden, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til flysmart24.

I fjor hadde Gjensidige rundt 70 hjemtransporter i ambulansefly. Det er situasjoner der de syke ikke kan reise med regulære rutefly.

Stort rigg

Totalt var det 106 840 saker med reisesykdom i 2023. Også det er et antall som er forbi totalen i 2019. Tallene kommer fra Finans Norge.

– Det viser hvor mange som blir syke på tur hvert år. I disse tallene er stort og smått av sykdomstilfeller inkludert, men det viser hvor dyrt det kan bli. Reisesyke utgjør 27 prosent av alle reisesakene forsikringsselskapene fikk i fjor, men det utgjør 44 prosent av kostnadene, sier Petter Lassen.

I de dyreste tilfellene er det snakk om å hentes med egen transport og mannskap, sammen med medisinsk personell, inkludert spesialister. Det kan også inkludere flere mellomlandinger, avhengig av flytype, for de lengste transportene. Det kan i tillegg være aktuelt med lokal ambulansetransport både til og fra flyplass.

Vil ikke stå alene

Hvis du ikke trenger ambulansefly er det rimeligere måter å komme seg tilbake til Norge på også, selv om du er syk.

– Mange kan reise selv, for eksempel med et ekstra sete om bord på et rutefly. Eller på businessklasse, hvis pasienten må ligge. Det finnes også rutefly som kan ta med seg båre, både med og uten ledsager, sier skadesjefen i Frende.

– Dette er en av de mange gode grunnene til å aldri reise noe sted uten reiseforsikring, sier han. Utenriksdepartementet fraråder også å reise uten en forsikring som tar regningen hvis noe skjer med deg. Uhell, ulykker og sykdom kan brått skje hvem som helst, og da vil du ikke stå alene, sier Lassen.

  Verken ny og akutt billett hjem, eller kostnaden til ambulansefly, er noe du har lyst til å ta av egen lomme, konkluderer Petter Lassen i Frende Forsikring.

Når uhellet er ute kan rundt hundre kroner i måneden være en rimelig garanti mot en belastning på opp mot tre millioner kroner.

Les mer om reiseforsikring HER! ©