Professor Tor W. Andreassen i markedsføring og innovasjon ved Norges handelshøyskole mener at smitteutbruddet er svært dårlig for Hurtigrutens omdømme, ettersom selskapet har vært en av pådriverne for å få myndighetene til å åpne opp.

Verden rundt

I tillegg får Corona-utbruddet konsekvenser internasjonalt. Verdens to største cruiserederier, Carnival og Royal Caribbean Cruises, falt begge tungt på de amerikanske børsene mandag. Forklaringen er smitteutbruddene blant ansatte på europeiske cruiserederier. 36 av 54 smittede er ansatt på Hurtigruten, ifølge E24.

– Aksjene stuper fordi investorene mister tillit til næringen. De tror inntektsgrunnlaget blir borte, og det tror jeg de har rett i det, sier Andreassen.

«– Så lenge jorden føder pensjonister, vil det være en etterspørsel.»

Dette påpekte også helseminister Bent Høie (H) på pressekonferansen om smitten mandag.

– De bringer helseministeren i forlegenhet, og det er jo det siste du skal gjøre. Helseministeren ble tvunget til å agere, sier Andreassen.

Mye av årsaken til børsfallet er at kundene ikke har tillit til at de er trygge om bord i skipene. I tillegg har flere store nyhetsbyråer, som AP og Reuters, dekket utbruddet fyldig. Sakene har dermed havnet i verdensomspennende medier.

Tett samarbeid

Professoren mener Hurtigruten har fremstått som overraskende lite forberedt på krisen, og spår at flere selskaper vil gå konkurs. På lang sikt vil imidlertid næringen klare seg, mener han.

– Så lenge jorden føder pensjonister, vil det være en etterspørsel, sier Andreassen.

Næringsminister Iselin Nybø mener samtidig det var på tide å åpne opp for besøk utenfra.

– Det som har skjedd på Hurtigruten er ikke bra, men vi kan ikke på bakgrunn av den hendelsen si at reiselivet ikke burde fått åpne opp, mener hun, og karakteriserer utbruddet på Hurtigruten som veldig uheldig.

– Men de fleste av oss som har vært på reise i vårt langstrakte land har heldigvis forholdt seg til det regelverket som er, og er friske og raske, sier hun.

Nybø mener det ikke er grunnlag nå for å si at retningslinjene var for uklare og understreker at bransjen var med på å utforme dem.

– Det kan godt være at det er grunnlag for å gjøre endringer, men bransjen har tatt mye initiativ og jobbet tett med helsemyndighetene, sier hun.

Helsemyndighetene skal nå vurdere om retningslinjene har blitt fulgt, ifølge Nybø.

– Men det er på det rene at Hurtigruten ikke har håndtert dette så godt som de burde, det har de vel også sagt selv, sier hun. ©