Rederiet besto av ett skip, mer enn hundre år gamle Mandalay. Corona-pandemien og en kostbar forestående reparasjon av seilskipet gjorde at eierne bestemte seg for å legge ned virksomheten.
– Vi ser ingen annen utvei, skriver selskapet i en kunngjøring.
Den tre-mastede skonnerten tar 72 passasjerer, men har ikke vært i operasjon siden mars i fjor. Skipet bygd i Danmark ble sjøsatt første gang så langt tilbake som i 1923, og har vært populært ikke minst blant historie-interesserte. Det har en fascinerende historie, med et interessant norsk innslag.
Mandalay ble først bygget som en privat yacht kalt Hussar IV for et av verdens rikeste ektepar, den amerikanske finansmannen E. F. Hutton og kona Marjorie Merriweather Post.
Skipet var i sin tid et av de raskeste i sitt slag, og på jomfruturen seilte på rekordtid over Atlanterhavet – ti dager og 21 timer.
Ti år etter senere ble Hussar IV solgt til den norske shipping-magnaten Georg Unger Vetlesen og hans kone Maude Monell. Den ble døpt om til Vema (Vetlesen og Maude). Ifølge Wikipedia tilbragte ekteparet Vetlesen «mange lystige dager på sjøen» med den tre-mastede skonnerten.
Under Andre verdenskrig ble Vema donert til den amerikanske krigsinnsatsen, og hadde etter hvert ulike funksjoner – som skoleskip og forskningsfartøy blant annet. Til slutt havnet det som nå het SV Mandalay som cruiseskip, først knyttet til fart ut til Galapagos-øyene utenfor Ecuador, og de siste årene med ukentlige seilinger ut fra Grenada sørøst i Karibia.
Men nå er det altså slutt. Samtidig har Mandalay hatt så mange «liv» at det skulle ikke forundre de som kjenner det fenomenale skipet at det vil dukke opp i fart igjen når pandemien en dag er over. ©