Booking-mastodonten vil øke distribusjonen av en rekke ulike reiseprodukter, ut over kjernen i virksomheten som er overnatting.

– Fremover vil vi tilby enda flere kombinerte reisetjenester, understreker også morselskapet Booking Holdings konsernsjef Glenn Fogel til nettstedet Travel Weekly. 

Alternativ overnatting

Det som startet med hotell inkluderer nå blant annet også fly og leiebil, men den nederlandske OTA-giganten ønsker en enda større andel av formidlings-markedet. Booking.com er en del av Booking Holding, som også inkluderer nettsteder som Priceline, Agoda, Kayak og Rentalcars.com.

– Vi tilbyr også et økende antall alternative overnattingsmuligheter, sier Fogel.

Han ønsker nå å spre budskapet om hva Booking.com har å tilby. I fjor brukte hele Booking Holding-konsernet seks milliarder dollar, cirka 62 milliarder kroner, på markedsføring – mot rundt 40 milliarder kroner i coronaåret 2021.

Initiativet har hjulpet. I fjor ble det booket 11 prosent flere overnattinger via Booking Holdings ulike plattformer enn i 2019, året før pandemien. 

– Området «alternativ overnatting» alene, altså ikke-tradisjonelle alternativer som Airbnb, sto for 30 prosent av det totale antallet overnattingsbestillinger via Booking.com i fjor, sier Glenn Fogel.

Dominerende

Booking Holding-selskapene har de siste årene trappet opp til også å arrangere flyreiser, enten bare flybilletten eller kombinert med fly og overnatting.

– Fremover vil vi tilby enda flere kombinerte reisetjenester for å gi kundene en mer sammenhengende reiseopplevelse, sier Glenn Fogel.

Flybestillinger Booking-gruppen lanserte som et integrert produkt i 2019 bestilles nå av 20 prosent av kundene når de fortsatt er på plattformens nettsider for å finne overnatting.

I fjor hadde Booking Holding-selskapene nærmere 1300 milliarder kroner i reiserelaterte bestillinger, som var opp 58 prosent fra 2021 – et år preget av pandemien. Da var oppgangen 13 prosent høyere enn i 2019, året før pandemien.

På verdensbasis domineres de digitale bookingportalene av den amerikanske Expedia Group (Expedia.com, Trivago og Hotels.com) og nederlandske Booking Holding. Duopolet har nærmere 90 prosent av det norske markedet for online hotellbestillinger, fordelt på 20 prosent og 70 prosent på henholdsvis Expedia og Booking Holding. ©

Fakta om OTA-ene

De omstridte OTA-ene er leddet mellom kundene og leverandørene som legger til rette for planlegging og bestilling av alt fra flybilletter og leiebil til opplevelser, restaurantbesøk og hotellopphold. De tar mellom ca. 15 og 25 prosent av totalprisen (hotell) i provisjon.

De største aktørene er amerikanske Expedia med nettsteder som Hotels.com og Trivago, og nederlandske Booking Holding med Booking.com, Kayak, Rentalcars.com Agoda og med et tett samarbeid også med Tripadvisor.

OTA-enes andel av hotellbookingene har økt kraftig de senere årene og står nå trolig for mer enn hver fjerde hotellbestilling. 

Tips: Sjekk gjerne prisen hos OTA-ene, og gå deretter inn på hotellenes egne sider. Eller ring dem opp (noen ganger dukker ikke en bedre pris opp på hotellenes egne sider). Sjansen er stor for at du da får en minst like god avtale, og da havner hele beløpet hos hotellet.