Nettreisebyråer (OTA-er) ønsker i stadig større grad å bli såkalte «one stop shop», som betyr at du som kunde kan orientere deg og bestille ferien på ett sted.
USA største marked
Booking.com har gjennom morselskapet Booking Holdings (BKNG.O) blant annet en bilutleie-tjeneste, og nå ønsker de altså å legge cruise inn i porteføljen. Verdens cruiseaktører forventer rekordbestillinger i 2024, både som følge av økende etterspørsel fra førstegangs-cruisere, og at vi ønsker rimeligere ferier i en tid der prisene går kraftig opp ellers.
Cruise-satsingen skjer i samarbeid med det private cruisereisebyrået World Travel Holdings. I oppstartsfasen lanseres muligheten kun i USA, som utgjør 58 prosent av cruisemarkedet på verdensbasis.
– Det nye tilbudet møter de reisendes etterspørsel i det største markedet for cruisebestillinger globalt, sier selskapet i en uttalelse.
Når tilbudet kommer til Europa sier Booking.com ikke noe om.
Passerte 2019
Interesseorganisasjonen Cruise Lines International Association (CLIA) sa i juli at det er mer interesse enn noen gang blant reisende fra yngre kundegrupper for å ta sitt første cruise.
Omtrent 73 prosent av de som aldri har cruiset før antydet at de vil vurdere en slik ferie, ifølge foreningen. 85 prosent av ferierende som har vært på cruise ønsker å reise igjen, en økning på seks prosent fra før pandemien, ifølge en CLIA-undersøkelse fra 2022.
Booking.com forventer at det nye tilbudet blir tilgjengelig for reisende i USA i løpet av november.
Cruiseoperatøren Royal Caribbean Group sier i en pressemelding at bestillingene i tredje kvartal oversteg 2019-nivået betydelig, og at cruise-bestillingene for 2024 er betydelig høyere enn 2019-nivået. ©