Cruise-industrien lå så langt nede etter Corona-nedstengningen at stadig flere trodde den ikke ville komme tilbake før en effektiv vaksine var på plass.

Så dukket MSC Cruises opp med en plan.

AKTIV: Megaskipene har i dag alt fra surfebølger til gocart-baner på dekk. (Foto: Bjørn Moholdt)

I boblen

Det var med betydelige mengder is i magen at MSC Grandiosa la ut fra kai i Genova 16. august. Passasjerene som skulle på cruise ut i Middelhavet var trolig lite bevisst på at de var med på et aldri så lite eksperiment, og langt mindre rekkevidden av det. Ferden langs den italienske kysten og ut til Malta var langt på vei et slags vinn eller forsvinn ikke bare for MSC, men hele cruise-industrien.

For et nytt corona-utbrudd nå – med de påfølgende konsekvensene –  ville påført hele bransjen nærmest uopprettelig skade.

– Det fungerte, alt gikk etter planen, rapporterte Ken Muskat entusiastisk etter endt reise.

Muskat er konserndirektør og administrerende direktør i MSC Cruises USA, den amerikanske delen av Sveits-baserte MSC Cruises.

– Ingen rapporterte tilfeller av Covid-19, ingen problemer om bord, og gjestetilfredsheten er høy, fortsatte han.

Med seg ut fra start hadde skipet nye rutiner tilpasset Covid-tiden: Krav om at alle passasjerer tester negativt for Corona før ombordstigning, og regelen om at passasjerer bare kan forlate skipet i havner når de er med på en av cruise-selskapets organiserte utflukter.

De guidede turene, som fant sted i Napoli og Palermo, var nøye designet for sosial distansering, og ledet av gjennom-testede og preppede guider. 

Busser i bruk var også omhyggelig rengjort.

–Vi klarte det ved å skape en slags boble, forklarte Muskat i etterkant.

Ideen bak «testturen» var å ikke gi coronaviruset noen mulighet til å snike seg om bord.

Kritisk avgjørelse

MSC Grandiosa var ikke det første skipet blant verdens cruiseselskaper som gjenopptok virksomheten. Siden slutten av juni har flere små til mellomstore havgående fartøy startet et mindre antall seilinger ut fra havner i Tyskland, Norge og en håndfull andre land.

Flere små elvecruiseskip i Europa har også gjenopptatt seilinger, men ingen av de største fartøyene var i aksjon, før MSC Grandiosa – verdens syvende største cruiseskip – tok sjansen da tillatelsen fra de italienske myndighetene var på plass.

I likhet med andre megacruiseskip er MSC Grandiosa fylt opp med restauranter, barer, utstillingslokaler og utallige attraksjoner på dekk, blant annet et gigantisk badeland. Som Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line, Carnival Cruise Line og Princess Cruises er MSC Cruises en dominerende aktør i den delen av cruise-verdenen, som også er den desidert mest omfangsrike.

Som det første skipet i denne klassen tok MSC sjansen da den bød seg, med et nærmest aggressivt fokus på føre var. At de så langt har lykkes er særdeles viktig, ikke minst fordi så mange rederier fikk problemer i oppstarten.

Mest kjent her på berget er vår egen Hurtigruten. Corona-kaoset der endte med at selskapet måtte stoppe alle ekspedisjons-cruisene sine.

Tre andre mindre fartøy som startet opp igjen i juli har også måttet avlyse seilaser etter at én enkelt passasjer på hvert av skipene testet positivt midt under seilasen. Ett av rederiene, UnCruise Adventures, avlyste deretter alle turer for resten av året.

Cruise-rederiene som ble rammet av Covid-19 og måtte innstille hadde én ting til felles: ingen testet passasjene for sykdommen da de ankom brygga.

– Det var en kritisk avgjørelse, mener Muskat om testingen MSC nå foretar ved passasjer-ankomst – en viktig, men også krevende avgjørelse.

Legges merke til

Viktig, fordi denne testingen hindret én Covid-rammet passasjer å gå ombord MSC Grandiosa. Vedkommende testet positivt under innsjekkings-prosessen for skipets andre seiling ut fra Genova 23. august. Han ble sendt hjem sammen med resten av familien og flere andre de hadde delt transport med til skipet.

I alt 15 passasjerer fikk ikke gå ombord. Én tue kunne veltet en enorm last.

Arbeidet med å implementere testingen på MSC Cruises’ seilinger begynte flere måneder i forkant av første avgang. Selve testingen er en stor logistikk-operasjon, og kostbar. Samtidig med at Grandiosa seiler med redusert kapasitet for å tillate sosial distansering er det likevel et par tusen passasjerer i uka som må testes så raskt som mulig når de ankommer.

De organiserte turene på land representerer andre utfordringer.

Samtidig understrekes det at de strenge reglene knyttet til dette er en nøkkel-avgjørelse i «comebacket».

– Ved å etablere en «boble» som også inkluderer ekskursjonene våre – og at alle følger opp våre rutiner – får vi kontroll på eksponeringen gjestene våre utsettes for, forklarer Muskat.

Reglene overholdes strengt. En familie på den første seilingen ble sendt hjem etter at de snek seg vekk fra gruppen på en ekskursjon i Napoli, for å utforske byen på egen hånd.

– De brøt boblen. Vi visste ikke hvor de hadde vært, og da kunne vi ikke la de komme ombord igjen, sier Muskat.

I tillegg til Covid-testing ved kaien, og restriksjoner på ekskursjonene, har rederiet implementert en rekke andre tiltak for å sikre at passasjerer ikke blir eksponert for viruset. Det inkluderer krav til sosial distansering og bruk av maske om bord på fartøyet, og redusert kapasitet på enkelte av skipets møteplasser.

MSC Cruises har også avsatt kabiner for å kunne isolere passasjerer eller mannskap som blir syke, og gjort avtaler med havnebyer og sykehus om det skulle oppstå sykdom.

NESTEN SOM FØR: Selv om det er begrensninger vil du som cruisepassasjer fortsatt bli underholdt. (Foto: Bjørn Moholdt)

Strategien er noe andre cruiseselskaper nå legger merke til. Costa Cruises, som planlegger å starte opp cruise ut fra Italia senere denne måneden, har blant annet kunngjort at de også vil kreve testing av passasjerer på avreisedagen. Rederiet har tidligere sagt at de ikke ville gjøre slike tester.

Costa Cruises sier de også kun tillater passasjerer å gå i land om de er en del av en organisert tur i regi av rederiet.

Vanskelig oppskalering

Tilbakemeldingene så langt fra passasjerene som har vært med på MSC-cruisene er ifølge Muskat positive.

– Jeg tror folk innser at dette er den nye orden. Ting er ikke det samme som de pleide å være, og gjestene forstår det, mener han.

Samtidig er ikke cruise-opplevelsen ifølge Muskat så veldig annerledes fra tidligere. Bassengene er åpne, det samme er barene og salongene, og det arrangeres underholdning. Samtidig vil utstrakt skilting ombord fortelle deg hvordan du skal forholde deg blant annet til sosial distansering.

I tillegg har MSC Cruises laget en forsikringsplan som foreløpig kun er tilgjengelig for passasjerer fra Schengen-land. Med den vil de få refundert cruiset om de må avbryte det på grunn av sykdom ombord eller blir syke under eller kort tid etter et cruise.

For passasjerer fra Italia – som nå utgjør flertallet av passasjerene – er forsikringen inkludert i prisen. For alle andre passasjerer kan den kjøpes for rundt 200 kroner.

Foreløpig er det bare innbyggere i Schengen-land som kan bestille tur med MSC.

Om MSC Cruises har knekt koden for en mer omfattende restart av cruise er noe Muskat er forsiktig med å mene for mye om, gitt faren for tilbakeslag, men han er optimistisk etter de første ukene med seiling.

– Jeg vil ikke erklære hundre prosent seier, men foreløpig fungerer det vi gjør, forklarer han

Samtidig understreker Muskat at de på ingen måte kan slappe av. Det er hele tiden rom for forbedringer og justeringer.

Derfor må noen cruiseselskaper drøye re-starten til neste år – LES HER!

Nå gjenstår det å se om det er mulig å skalere opp MSC sine tiltak tilpasset den globale cruiseindustrien. Her det dog mange begrensinger, særlig om operasjonen skal ut av europeiske farvann.

– Foreløpig seiler vi ikke skipene våre over hele verden, men prøver en trinnvis tilnærming, sier han.

Det vil nok gå enda en god stund før hele cruise-bransjen er tilbake til normalen – om de i det hele tatt kommer dit. ©
Kilder: TPG, Skift, rederienes nettsider, Aftenposten