Det kan bli trangt om plassen i det norske «luftrommet». Forutsatt at Norwegian klarer å holde seg på vingene, og to andre flyselskaper kommer seg i lufta, er det i hvert fall på papiret mye som taler for at norske reisende kan velte seg i tilbud på andre siden av pandemien.

Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start!

– Norse Atlantic Airways skal plukke opp hansken etter Norwegian mellom Europa og USA, sier flyanalytiker Hans jørgen Elnæs i Winair til nettstedet flysmart24 om den nye satsingen.

Han tror Kjos og co. vil kunne forhandle seg frem til svært attraktive leasing-avtaler for Boeings 787 Dreamlinere som Norwegian har gitt avkall på i sin restrukturering.

Sistnevnte skal hovedsakelig satse på Norge og utvalgte reisemål i Europa fremover. Nyvinningen som Kjos er med på sammen med sin gamle kumpan Bjørn H. Kise, og den noe mer ukjente hovedaksjonæren Bjørn Tore Larsen, skal følge opp Kjos’ gamle kongstanke: Å gi reisende et rimeligere alternativ på interkontinentale ruter.

Larsen står bak det verdensomspennende bemanningsselskapet OSM, som først slo seg opp i shipping, deretter innen luftfart. OSM Aviation drives av Espen Høiby, blir operativ direktør i Norse Atlantic.

Norse Atlantic Airways skal i hvert på papiret ikke konkurrere verken med Norwegian, den norske nykommeren Flyr eller ungarske Wizz Air. De skal i første omgang konsentrere seg om flyvninger med fly av typen Boeing 787 Dreamlinere mellom Europa og USA. Blant destinasjonene er New York, Los Angeles, Paris og London. Senere vil rutenettet utvides til Asia.

Kjos har for øvrig satset 24 millioner kroner av egen lomme i det nye selskapet, som også skal hente penger på Oslo Børs.

Flyr klarte på kort tid å hente inn 600 millioner kroner da de gikk ut med sitt konsept. Investorer skal allerede ha gått inn med drøyt 200 millioner kroner i Norse Atlantic Airways. Planen er å begynne med 12 fly. Største aksjonær er Bjørn Tore Larsen med 53 prosent av aksjene, med Bjørn Kjos og Bjørn H. Kise med henholdsvis 15 og 12 prosent av aksjene.

«Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start. Når verden igjen åpner opp, vil det være behov for et nyskapende lavprisselskap i det interkontinentale markedet», konkluderer Larsen i en pressemelding. ©