Tyske Billiger-Mietwagen er en nettbasert tjeneste der kunder kan bestille leiebiler fra alle de store utleieselskapene. Hos dem er det bare 0,22 prosent av alle bestillinger som er formidlet gjennom tjenesten det siste året som har vært elbiler.

Samtidig spiller mangelen på diesel- og bensinbiler inn på prisene i det mer tradisjonelle bilutleiemarkedet.

Små elbiltall

Det er gjerne prisen som avskrekker de fleste fra å leie elbil. Mange kunder frykter også lang ladetid og problemer med å finne og benytte ladestasjoner.

Ifølge Billiger-Mietwagens tallmateriale har elbiler vært utleid i til sammen 2500 dager, og 77 prosent av dem var i Spania, ti prosent i Frankrike og bare to prosent i Tyskland, viser oversikten.

Etterspørselen etter elbiler har vært størst på Mallorca, der myndighetene har gjort mye for å legge til rette for det, blant annet ved å opprette egne parkeringsplasser og utvide infrastrukturen for lading.

På den spanske øya Formentera, der det er strenge begrensninger på antall biler, er elbiler unntatt fra kvoten.

For øvrig er bare 0,3 prosent av alle ferieleiligheter og hus i Europa utstyrt med elbillader, viser en oversikt fra ferieboligtjenesten Holidu.

Høye priser

Samtidig er det stort underskudd på tradisjonelle leiebiler, som har gjort at prisene har skutt i været. Undertegnede leide bil i 12 dager i Roma like før pandemien. Det kostet 900 kroner. I dag må du trolig ut med minst 5000 kroner for samme periode, avhengig av selskap og vilkår.

Det skyldes en rekke forhold, ikke minst det faktum at utleieselskapene måtte kvitte seg med millioner av biler da pandemien skyllet over verden. 

Særlig på de store utleiestedene, som flyplassene i Roma, London og Paris, var det rett og slett ikke plass til alle bilene som plutselig var «strandet».

Bilutleieselskapene bekrefter at det fortsatt hersker usikkerheter med leveranser til bilprodusentene av forskjellige deler til biler, transport av biler fra produsenter over hele verden. Dermed blir det ikke nok biler til alle, med sterkt økte priser som resultat. Det vil gi seg utslag i høye priser dette året. 

Lever i håpet

Lørdag i Lisboa kunne undertegnede ved selvsyn bekrefte at det var stor trengsel hos utleiselskapene, og mye tyder på at markedet sakte, men sikkert tar seg opp, og at prisene justerer seg deretter. Men det er lenge før de er nede på før-pandemisk nivå.

Om de i det hele tatt kommer dit.

Også i Norge er det utfordringer med leiebiler. Trygve Simonsen leder Hertz i Norge. Han bekrefter at hele mobilitetsbransjen er i en utfordrende periode.

– Dette preger både inn- og utlandet, sier han til Way2Go.

  Generelt er vi i en vanskelig situasjon når det gjelder leveranser av biler, noe som kan påvirke tilgjengelighet og pris på leiebiler, bekrefter han.

Samtidig sier han at Hertz Norge gjennom mange år har jobbet tett med bilimportører og forhandlere og har forhåpning om at selskapet skal klare å få på plass en bilflåte som planlagt for dette året. ©