Sammenlignet med de store fullservice-selskapene har easyJet og Ryanair kommet seg relativt greit etter pandemien. Det skyldes at de i likhet med Norwegian først og fremst henvender seg til fritidsreisende.

Solid underskudd

I et notat til ansatte i British Airways (BA) reisenettstedet headforpoints.com referer til tilkjennegir British Airways’ administrerende direktør Sean Doyle at flyselskapet planlegger «et nytt driftsselskap», som skal samkjøre de eksisterende langdistanse-operasjonene på Londons Gatwick flyplass.

Doyle sier videre at det nye flyselskapets mål er å betjene et «svært konkurransedyktige» tilbud fra Londons nest største flyplass sommeren 2022.

En talsmann for British Airways bekrefter overfor CNN at flyselskapet jobber med et forslag til en kortreist operasjon fra Gatwick, men utdyper ikke dette ytterligere.

I kjølvannet av Corona-pandemien har BA-eier International Airways Group (IAG) i likhet med de andre fullservice-selskapene blødd penger siste halvannet år. 

I første halvår i år rapporterte IAG et underskudd før skatt på rundt 24 milliarder kroner, hvorav British Airways pådro seg størstedelen.

Gode tall for Norwegian

BAs etablering er et stykke unna, og i mellomtiden kan Norwegian konstatere en betydelig vekst i sine reisetall, sammenlignet med samme periode i fjor. I august fløy selskapet 790 220 passasjerer, som er en økning på 152 prosent fra samme måned i fjor.

Selskapet melder om at de har økt flykapasiteten med 129 prosent sammenlignet med august i fjor, og at inntjeningen per kilometer er økt med 168 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Norwegian betjente i gjennomsnitt 38 fly i august. Etterspørselen fortsetter å øke i takt med gjenåpningen av markedet og lettelser i reiserestriksjonene, skriver Norwegian i en børsmelding mandag morgen.

Fyllingsgraden i flyene er på vei opp igjen og lå i august på 72,6 prosent, opp 10 prosentpoeng siden august i fjor.

– Alle som jobber i Norwegian, gleder seg over den positive utviklingen. Dette har vi jobbet hardt for, og vi skal fortsette å levere gode kundeopplevelser samtidig som vi arbeider for å drive så effektivt som mulig, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian, i en pressemelding.©