Reisende som skal til India kan nå laste opp testresultatene sin og andre reisepapirer direkte til sin bestilling via flyselskapets nettside. Et foreløpig mål med bruken av helsepasset er forenkle innsjekkingen på flyplassen, ved at passasjerene kan gjøre det online.
– Med dette forbereder vi oss for å gjenoppta de internasjonale flyvningene i månedene fremover, sier BAs toppsjef Sean Doyle i en uttalelse.
– Det innebærer blant annet å forenkle reisen for våre reisende, at de kan reise trygt og mest mulig sømløst.
Flyselskapet vil gjennom sine rutiner påminne passasjerene om å laste opp relevant informasjon til seksjonen «Administrer min bestilling» tre dager før planlagt avgang. Opplysningene blir deretter bekreftet og godkjent av transportøren innen seks timer.
Initiativet er en utvidelse av British Airways’ bruk av digitale helsepass. I februar gikk selskapet inn i et samarbeid med VeriFLY og bruke deres mobilapp for flyreiser fra London til USA. Denne appen gjør det mulig for passasjerer å laste opp relevant dokumentasjon på forhånd, for deretter å bli direkte henvist til spesielle innsjekkings-skranker.
Dette programmet har etter hvert blitt utvidet til flyreiser fra Storbritannia til Canada, så vel som alle innkommende flyreiser til Storbritannia.
For øyeblikket må passasjerer som reiser utenlands fra Storbritannia bevise at turen går i henhold til landets Corona-regler. Statsminister Boris Johnson har ellers uttalt at han ikke forventer at reiser ut av landet ikke blir gjenoppttt før tidligst 17. mai.
Flyselskaper har i økende grad utforsket ideen om digitale helse- og vaksinepass som et middel mot en gjenåpning av flytrafikken. Mange av disse setter nå sin lit til International Air Transport Association (IATA) eget Travel Pass. Det gjelder blant annet flyselskaper som Etihad Airways, Emirates, Air New Zealand og Qantas. ©