Vi prioriterer reiser høyt, og utforsker stadig nye steder og måter å reise på, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo.

Listen over de fem trendene er basert på egne salgstall og samt en Norstat-undersersøkelse på slutten av fjoråret.

Prioriterer ferien

Tross prisøkninger og rentehevinger viser Norstat-undersøkelsen  at nesten annenhver nordmann planlegger å reise som før. At ferien fortsatt prioriteres gjenspeiles også i reisearrangørens egne tall – som så langt i år ligger 15 prosent over samme tid i fjor. 

Kanariøyene, Egypt og Emiratene ligger på topp for vinteren mens Hellas utmerker seg som sommerens soleklare vinner. Hele syv av ti av Apollos sommer-bestillinger så langt går til en gresk øy eller by.

Reiser med hjertet

Selv om vi tviholder på klassiske ferieland utforsker nå stadig flere av oss nye og mer uberørte sider ved favorittene. Apollo merker også økt interesse for mer ukjente reisemål, som øyene Limnos, Tilos og Plakias.

LES MER: Pilegrim på Limnos!

Parallelt øker interessen for autentiske hotellopplevelser. Hotell-konseptet Mondo Local vokser raskest og har flest gjengangere – hvor gjestene drar tilbake til år etter år.

– Vi søker mer og mer det personlige, genuine og familieeide fremfor de store internasjonale – en ny definisjon på hytta, sier Rivera.

Reiser med formål

Treningsreiser vokser, men det som en gang var forbeholdt spesielt interesserte er nå blitt en trend blant alle målgrupper. Hos Apollo er troner reisearrangørens rendyrkede sportshoteller salgslistene.

– Bak bestillingene finner vi alt fra familier, vennegrupper og soloreisende til eliteutøvere, sier Rivera.

– Vi ønsker å utvikle oss, trene, dyrke egeninteresser og møte likesinnede – som har ført til at rekordmange også begir seg ut på reisefot på egenhånd. Over halvparten av de som er med på våre treningsreiser med Therese Johaug er soloreisende, sier Rivera.

Også seniorene har falt for denne reisetrenden, som har ført til utviklingen av reisekonseptet  Apollo Silver.

Én reise, flere reisemål

Interessen for øyhopping har økt såpass mye at Apollo utvider satsingen på kombinasjonsreiser ytterligere. Bare i Hellas kan nordmenn velge mellom hele 65 ulike kombinasjonsmuligheter – fra øyhopping i Kykladene til to ulike feriebyer på én øy.

– Kombinasjonsreisene våre er en slags oppgradering av den tradisjonelle øyhoppingen, forklarer Rivera.

– Du kan velge mellom utallige ulike reisemål, hoteller og reiselengder, samtidig som du bestiller alt på forhånd. Du slipper dermed å bekymre deg over utsolgte ferger eller fulle hoteller midt i høysesong, uten at det går på bekostning av eventyret, sier Rivera.

Under samme tak

Stadig flere reiser i flokk. Tidligere har gruppereiser i stor grad vært forbeholdt jubileer og bryllup, men nå tar vi like gjerne med oss både dine, mine og våre utvidede også i sommerferien. Det har ført til en økt etterspørsel etter store leiligheter, hus og ferievillaer – og ikke minst hoteller med et bredt aktivitetstilbud for alle aldre.

– Det er alt fra storfamilien til flere barnefamilier og vennegrupper som ønsker å ikke bare reise sammen, men bo sammen, sier Rivera.

– Ikke bare skaper det et helt unikt fellesskap, det lønner seg ofte også økonomisk. Reiser man med småbarn er det dessuten ekstra deilig. Da har man en hel landsby tilgjengelig for å avlaste, hjelpe og underholde, konkluderer Rivera. ©