Det gjelder både hoteller skreddersydd for kun voksne og hoteller tilpasset barnefamilier. 

Ønsker høy kvalitet

Det er med andre ord ikke lenger bare barnefamilier som synes det er lettvint og behagelig å ha alle måltider servert under ferien. Trenden støttes også av Unpack 25-rapporten fra hotelltjenesten Hotels.com, hvor en tredjedel av de spurte i generasjon Z (30 år og yngre) svarer at inntrykket av all inclusive har endret seg i positiv retning. 

Hele 42 prosent sier at en resort med alt inkludert er deres foretrukne hotelltype.

Samtidig har også kravene til alt inkludert-tilbudene blitt høyere. De fleste ønsker at de også skal inkludere restaurantbesøk med bordservering og à la carte, i tillegg til de klassiske buffetene. 

– Nordmenn er veldig glad i god mat og drikke og forventer høy kvalitet på dette også når de er på ferie i Syden, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen, i en pressemelding. 

Mange muligheter

Hun legger til at det tidligere ble sett på som litt harry med all inclusive, mens det nå kan synes å være det smarte og lettvinte valget for de fleste. 

– Hoteller med høy standard har gjerne også en gourmetrestaurant inkludert i mattilbudet, hvor du må bestille bord på forhånd, sier hun,

Ifølge undersøkelsen er nordmenn også veldig glad i å kunne sette sammen sin egen feriereise. Salget av pakkereiser med rutefly fortsetter å øke i 2025. Til sommeren er det hele 32 prosent flere som velger en slik reisetype sammenlignet med i fjor. 

LES MER: Koh Tao – piratenes paradis!

– En pakkereise med rutefly kan tilpasses på en helt egen måte, sier Mørk-Løwengreen.

En chartereise har en standard reiselengde på syv eller 14 dager. Velger du derimot en dynamisk pakkereise kan du være borte i fem eller ti dager, om det passer deg bedre. 

– Du kan også oftere enn tidligere velge mellom flere flyselskaper og avreisetider, understreker kommunikasjonssjefen.

Påvirket av tv-serier

TUI opplever ellers en økende interesse for skreddersydde konsepthoteller. Barnefamilier vil ha hotell med store oppholdsrom,  mange aktivitetstilbud for barn i alle aldre, store bassenger og treningstilbud for voksne.

Voksne uten barn foretrekker hoteller med aldersgrense. De ønsker gjerne det mange forbinder med luksus, som for eksempel egen putemeny.

Flere ønsker også å reise til steder de har opplevd via tv-skjermen. Thailand økte kraftig i popularitet allerede i 2024, en trend som ventelig vil forsterkes av strømme-serien White Lotus sesong tre, som har premiere i februar. TUI forventer en ytterligere økning til Phuket, Koh Samui og Bangkok, hvor den populære TV- serien ble spilt inn. 

Flere på egenhånd

– I tillegg er juleferien like gunstig når det gjelder fridager i 2025 som i fjor. Så dersom en drømmer om en «thaimout» fra julestria, er det smart å være tidlig ute med å sikre seg drømmeferien, understreker TUIs Anne Mørk-Løwengreen. 

Å reise verden rundt alene er også noe som vokser i omfang, spesielt blant de litt yngre voksne. Stadig flere arbeidsplasser legger til rette for at man kan jobbe uten fast kontorplass. 

Verden ligger med andre ord enda mer for våre føtter enn før pandemien, i hvert fall i den delen  av den med god nettilgang. Stadig flere kombinerer jobb med ferie og det oppleves ikke like skummelt lenger å reise alene. 

– Vi ser at stadig flere reiser på egen hånd, og i tiden framover blir det viktig å legge enda bedre til rette for denne gruppen, konkluderer  TUIs Anne Mørk-Løwengreen. ©