Det skjer fordi batteriene i dem overopphetes.

Sterk økning

«Det var kaotisk og skremmende. Jeg visste ikke om det hele kom til å eksplodere. Det eneste jeg visste med sikkerhet var at jeg måtte komme meg ut for å overleve.»

Slik beskriver Shilpa Patel over nyhetstjenesten CBS en hendelse som fant sted i juli i fjor, da et litiumbatteri i en bærbar datamaskin tok fyr mens datamaskinen lå i håndbagasjen ombord på et American Airlines-fly fra San Francisco til Miami.

Denne typen hendelser er ikke lenger like sjeldne som for bare 10 år siden, viser tall fra Federal Aviation Administration (FAA), den sivile luftfartsmyndigheten i USA.

I dag brukes litiumbatterier i en stor del av elektroniske enheter. Disse inkluderer blant annet smarttelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner, elektriske tannbørster og e-sigaretter.

Utbredelsen av batteritypen gjenspeiles også i data fra FAA. Her er det konkludert med at antall hendelser der litiumbatterier tar fyr har økt med 388 prosent siden 2015, slik at de i dag finner sted drøyt to ganger i uken på flyreiser i USA.

Pass på

Organisasjonen UL Standards & Engagement, som forsker på sikkerhet, har gjennomført en undersøkelse blant 800 kabinansatte. 87 prosent av disse svarer at de er bekymret for risikoen ved å ta med litiumbatterier ombord på fly.

En tredjedel av respondentene svarte også at flyselskapene etter deres mening bør gjøre en større innsats for å ivareta passasjerenes sikkerhet. Foreløpig krever ikke FAA at risikoen batteriene utgjør er med i den obligatoriske sikkerhetsbriefingen før avgang. 

– Tilsynelatende må vi finne en bedre balanse med flyselskapene. Passasjerene er ikke klar over hvor alvorlig risikoen faktisk er, sier sikkerhetssjef i FAA Ben Supko.

Han understreker at reisende må holde øye med enhetene sine underveis og umiddelbart varsle mannskapet dersom de blir varme, svulmer opp eller skifter farge. Det er også viktig at litiumbatterier ikke er i den innsjekkede bagasjen, da en brann i flyets lasterom er mye vanskeligere å slukke. ©