Nå kritiseres togselskapet for å bruke lang tid på å hjelpe passasjerene.

Uten toalett

Det tar vanligvis rundt fire timer å reise med Eurostar mellom London og Amsterdam – med stopp i franske Lille, Brussel og Rotterdam.

Men morgenavgangen torsdag gikk ikke etter planen. En halvtime etter at høyhastighetstoget ES9114 hadde forlatt St. Pancras stasjon i London stoppet det nær Folkestone i Kent, kort tid før det skulle gå inn i den 50 kilometer lange tunnelen under Den engelske kanal.

Årsaken til stansen på toglinjen var en elektrisk kontaktledning som hadde falt ned, sier Eurostar. Mangel på strøm gjorde også at toget med ca. 700 passasjerer og ansatte om bord verken hadde varme, mat eller fungerende toaletter, da spylingen også drives av strøm .

Stor trafikk

BBC skriver at som følge av ulykken sto toget stille i syv timer, før det ble tauet tilbake til London. Ettersom timene gikk ble det mørke toget kaldere og kaldere. Heller ikke høyttaleranlegget fungerte, som gjorde at det ikke ble gitt informasjon.

Togoperatøren har i ettertid fått mye kritikk, også på sosiale medier, fordi det måtte gå sju timer før toget kunne taues tilbake til St. Pancras stasjon i London. Dette skyldes ifølge Eurostar «en komplisert situasjon knyttet til togets plassering på jernbanesystemet». 

På St. Pancras ble toget møtt av ansatte fra Eurostar som hadde mat og drikke klar – og passasjerene ble lovet økt kompensasjon. Hva den bestod av er ikke opplyst.

Eurostar frakter rundt 15 millioner passasjerer frem og tilbake mellom Europa og England hvert år. Majoriteten av selve Eurostar Group eies av franske SNCF Voyages Développement. Belgiske SNCB har også en eierandel. ©