Hiltons 2025-trendrapport – basert på en stor Ipsos-undersøkelse blant 13 000 reisende fra 13 land – inneholder en rekke innsikter også av interesse for oss reisende.

1. Mat styrer valget av reisemål

Nesten en femtedel av de spurte angir at de noen ganger reiser for spesielle kulinariske opplevelser. Halvparten oppgir at de bestiller bord på restaurant før de bestiller flybilletten.

2. Friluftsaktiviteter har varig appell

Det er ingen stor nyhet at nordmenn nyter friluftsliv. Men Hiltons undersøkelse viser er at siden pandemien ser det ut til at en lengsel etter naturen – med mange flere mennesker enn før dro til nasjonalparker, for eksempel – har fått et mer permanent fotfeste globalt. 

En av fem respondenter sier de planlegger å inkludere minst én friluftsaktivitet eller «eventyr» på reise neste år.

3. God søvn er en av grunnpilarene for reiser

Såkalt søvnturisme er fortsatt en viktig trend. Hilton-studien viser at to av tre amerikanske respondenter føler de sover bedre på hotell. 37 prosent av de spurte oppgir at de foretrekker å sove i separat seng når de reiser med partner.

4. Mindre forskjell mellom jobb- og fritidsreiser

En annen tilbakevendende trend er at forretningsreisende velger å legge til feriedager etter en forretningsreise. I Hiltons undersøkelse oppgir også 37 prosent at de reiser på ferie med venner de kjenner gjennom jobben.

5. Bærekraft forblir et samtaleemne

Gjennom året har det vært mye snakk om gapet mellom reisende som sier bærekraft er viktig og at det faktisk påvirker reisevalgene deres. Tre av fire respondenter i Hiltons undersøkelse er enige i påstanden om at det er «viktig å minimere reiselivsbransjens påvirkning på miljøet».

6. Enslige reisende føler seg tilsidesatt

Annenhver respondent oppgir at de av og til reiser på egenhånd. Samtidig er det mange som klager over at restauranter får dem til å føle seg selvbevisste når de spiser alene. 39 prosent svarer at de ønsker at barer skal tilby et større antall barkrakker og flere bordtyper.

7. «Soft travel» har festet seg

22 prosent av de spurte sier de planlegger reiser for indre utvikling og forbedret mental helse, snarere enn av mer tradisjonelle grunner som å tilbringe tid med familien. I følge Hiltons rapport deler mange som reiser på denne måten sine erfaringer på sosiale medier – sjekk trenden på TikTok-trenden med emneknaggen «sofr travel». 

Oppsummert viser det en bevisst innsats for å bremse ned og virkelig slappe av på ferien. ©