Frem til nå har de færreste av oss sett på Kypros som en cruisenasjon. Ferieøya i det østlige Middelhavet har heller aldri vært kjent som hjemmehavn for cruiseskip – tross cruiseanløp.

Likevel er dette et av de første stedene der cruise gjenopptar trafikk av betydning siden pandemien spredte seg.

Flere rederier har i tillegg kunngjort planer om comeback fra uortodokse cruise-havner som Nassau i Bahamas og Haifa i Israel. Verdens tredje cruiserederi Norwegian Cruise Line har sågar truet med å flytte sin hjemmehavn fra Florida om ikke forholdene der legges bedre til rette for en oppstart.

Det er også gjort andre tiltak som kan oppfattes som relativt spesielle. Som å pålegge passasjerer medisinske tester, og begrense bevegelsesfriheten i havnene.

I det hele tatt er ikke cruise lenger slik i kjenner den. Den vll forandre seg i overskuelig fremtid, blant annet med disse seks tiltakene.

BEGRENSET: Bruken av endel av fasilitetene ombord blir trolig noe begrenset. (Foto: Bjørn Moholdt)

1. Kun for briter

Det er ingen god idé å utelukke 99,1 prosent av verdens befolkning fra å kjøpe et produkt. Men det er akkurat det en rekke rederier nå gjør for å komme i gang.

Størrelser som Royal Caribbean, Princess Cruises og Celebrity Cruises har alle kunngjort planer om såkalte «staycations» – cruise rundt Storbritannia som kun åpne for landets 66,7 millioner innbyggere.

De nylig annonserte seilasene er designet for å dra nytte av den britiske regjeringens plan for å la innbyggerne reise innenlands igjen (men ikke internasjonalt) fra og med 17. mai. Det er planlagt anløp til steder noe utradisjonelle havnebyer som Liverpool, Belfast og Invergordon i Skottland. 

I Karibia lanserer Celebrity Cruises sine aller første seilinger ut fra St. Martin (spesielt fra den nederlandske siden av øya, St. Maarten) som en del av sine comeback-planer. Celebrity Millennium på 2 218 passasjerer som den første begynner å seile 5. juni. Turene vil omfatte anløp til Aruba, Curaçao og Barbados.

Covid-19-relaterte restriksjoner pålagt av amerikanske smittevern-myndigheter (CDC) gjør at cruiseskip foreløpig ikke får seile ut av amerikanske havner.

2. Alle må vaksineres

For en håndfull cruise har passasjerene lenge vært nødt til å vaksinere seg, for eksempel for seilinger langs vestkysten av Afrika. Her trenger du gulfeber-vaksine om skipet ditt anløper havner i Gabon og Togo. 

Det har imidlertid aldri skjedd tidligere at cruiserederier har utstedt et generelt krav om at alle passasjerer på alle reiseruter trenger en spesifikk vaksine for å kunne reise, som i tilfellet med Corona.

Dette er blant strategiene som etter all sannsynlighet trer i effekt i tiden som kommer. Blant rederiene som forutsetter at hver passasjer må være Corona-vaksinert er American Cruise Lines, Crystal Cruises, Cunard Line, Princess Cruises, Virgin Voyages og Windstar Cruises. 

Andre rederier, blant annet Royal Caribbean og Celebrity Cruises, forutsetter at dette bare gjelder voksne passasjerer.

3. Omfattende undersøkelser

Inntil siste året ville det vært utenkelig for de fleste cruise-passasjerer å utsette seg for kvasi-medisinske undersøkelser for å komme seg på havet. Reisende på noen av de første fartøyene som startet å seile siste året har blitt tvunget til nettopp det – å gjennomgå alt fra temperatur-kontroller og andre tester i tillegg til utfylling av helseformularer samt hurtigtester.

Cruise-næringen befinner seg plutselig i en medisinsk screening-rolle som normalt er forbeholdt din lokale lege.

Fra den dagen MSC Cruises startet opp på nytt i Middelhavet er alle ankomne passasjerer Corona-testet før de de har fått gå ombord. Viking kunngjorde nylig at passasjerene vil bli testet for Covid-19 hver dag under rederiets cruise.

4. Cruise til «ingensteder»

Et av de store trekkplastrene ved cruise er å kunne besøke tre, fire eller enda flere reisemål i løpet av en uke. Du kan være i Spania en dag, Frankrike den neste og Italia på tredje dagen. 

Dette er nå sterkt begrenset, som har ført til stor kreativitet blant cruiserederiene, enten ved at de kutter ned på antallet havneanløp eller – i de mest ekstreme tilfellene – ikke drar noen steder.

«Cruise to nowhere» innebærer rett og slett at skipet bare sirkler rundt i noen dager før det returnerer til der du begynte. 

Du skal rett og slett bare slappe av og nyte alle fasiliteter om bord, fra basseng på dekk til teaterforestillinger.

Royal Caribbeans 4180 passasjerer Quantum of the Seas har operert to- til fire-natters cruise til «ingensteder» ut fra Singapore kun for innbyggere i bystaten.

Tyske TUI Cruises har også kjørt lignende cruise ut fra Tyskland siste året, og britisk linje P&O Cruises planlegger tilsvarende tokter den kommende sommeren ut fra Storbritannia.

GOD PLASS: Det blir trolig godt om plass i cruisebåtene i tiden som kommer. (Foto: Bjørn Moholdt)

5. Besøk i «bobler»

For å skjerme passasjerene fra smitte har noen rederier, for eksempel MSC Cruises, begrenset besøkendes bevegelsesfrihet i de ulike havnebyene. Her får passasjerene kun gå av om de er med på en offisiell utflukt med guide.

Tanken er at passasjerene i slike «bobler» kan kontrolleres nøye og overvåkes slik at de ikke samhandler med lokalbefolkningen på en måte som gjør at de kan bli smitteutsatte. I flere tilfeller har passasjerer som har brutt ut av gruppen blitt tvunget til å forlate cruiset.

6. Halvfulle skip

Cruise-elskere vet at skipene som regel er fulle – eller nesten fulle. Forretningsmodellen er hovedsakelig utformet slik at det er belegg i minst to køyer per kabin.

Men fordi rederiene har vært nødt til å utvise forsiktighet har de kjørt skip med opptil halvparten av lugarene tomme, i et forsøk på å skape mer plass og gi rom for større sosial avstand og dermed mindre sjanse for spredning av smitte.

I noen tilfeller har lokale regler og lover også krevd lavere passasjertall. ©